Luonnosta Finland - Kansainvälisyys
-

Julkaistu

Vuoden yrittäjäksi 2020 palkittu Luonnosta Finland treidaa hedelmiä ja vihanneksia globaalisti

Luonnosta Finland Oy palkittiin Tyrnävän vuoden yrittäjänä marraskuussa 2020. Kuvassa vasemmalta kunnanhallituksen puheenjohtaja Minna Matinlauri, Tyrnävän Yrittäjien hallituksen jäsen Annukka Suotula-Ervasti, Luonnosta Finlandin toimitusjohtaja Antti Kuusisto ja yhteyspäällikkö Kyösti Kinnunen sekä Tyrnävän Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Kukkohovi.

 

Tyrnävän vuoden yrittäjäksi 2020 palkittu Luonnosta Finland Oy vie perunoita Hollannin kautta Länsi-Afrikkaan ja treidaa avokadoja Tansaniasta Dubaihin. Seuraavaksi sesonkiluontoisen avokadon globaaliin kysyntään halutaan vastata vuoden ympäri satokausista riippumatta. Mutta miten tyrnäväläisten viljelijöiden perustamasta, torikauppaa harjoittaneesta yrityksestä kasvoi tekijä globaalissa peruna-, vihannes- ja hedelmäkaupassa?

 

Vuonna 1986 joukko paikallisia viljelijöitä perusti yhdessä yrityksen oman tuotantonsa torimyyntiä varten. Kysyntää tuotteille riitti, ja pikkuhiljaa liiketoiminnan painopiste siirtyi kokonaan markettimyyntiin. Vuonna 2006 Pohjoisen Kantaperuna Oy osti yhtiön.

 

Luonnosta Finland Oy:n yhteyspäällikkö Kyösti Kinnunen kertoo, että yrityskauppaa seurasi strategianmuutos, jossa yrityksen painopiste siirrettiin suurempiin volyymeihin. Kotimaassa markettien ostamien erien tilalle pyrittiin saamaan teollisuuden, pakkaamojen sekä tukkuliikkeiden ostamia suurempia rekkaeriä.

 

 Tämä oli hyvä päätös, sillä keskimäärin noin puolet liikevaihdostamme tulee tänäkin päivänä kotimaasta. Toimialueemme kattaa koko Suomen, mutta suurin osa asiakkaista on rannikolla perunakeskittymien läheisyydessä sekä isoimmissa kaupungeissa, kertoo Kinnunen.

 

Strategianmuutoksen myötä alkoi myös kansainvälistyminen. Luonnosta Finland Oy:n toimitusjohtaja Antti Kuusisto liittyi noihin aikoihin yrityksen tiimiin, ja lähti kasvattamaan vientiä Pohjoismaihin ja Venäjälle. 

 

 Olimme ahkerasti mukana ruotsalaisilla messuilla ja peltopäivillä, joissa esittäydyimme toimijoille. Teimme todella paljon jalkatyötä, mikä rakensi meille lopulta Pohjoismaissa sellaisen toimialatuntemuksen ja suhdeverkoston, että se muodosti eräänlaisen alun myös kansainvälisemmälle treidaukselle perunoiden ja vihannesten parissa, kertoo Kuusisto. 

 

 Sittemmin Ruotsi on ollut yksi tärkeimmistä suomalaisen ruokaperunan vientimaistamme vuodesta toiseen. Voi olla, että näin on jopa tänä vuonna, koronan vaikutuksista huolimatta.

 

 Venäjältä teimme myös paljon jalkatyötä, ja löysimme sellaista kasvua, että meidän ei tarvinnut muita markkinoita edes etsiä pitkään aikaan. 

 

Jalansijaa Keski-Eurooppaan

Vuonna 2012 Kantaperunan osti yksi maailman kolmesta suurimmasta siemenperunatalosta, hollantilainen HZPC. Kaupan myötä Luonnosta pääsi mukaan HZPC:n Alankomaissa järjestämään Open Days -siemenperunatapahtumaan, jossa heillä oli mahdollisuus tavata käytännössä kaikki eurooppalaiset toimijat.

 

 Pohjoismaissa rakentamamme toimintamallin mukaisesti otimme tästä mahdollisuudesta kaiken irti, ja sovimme tapaamisia tuottajien ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa päivää ennen ja jälkeen Open Days -tapahtumaa eri puolille Hollantia. Kun Venäjän kauppa sitten tyrehtyi vuonna 2014 pakotteista johtuen, Pohjoismaat vetivät ja meillä oli jo jalansijaa myös Keski-Euroopassa, summaa Kuusisto. 

 

 Myöhemmin Eurooppaan iski kova kuivuus 2018-2019, ja eurooppalaista perunaa ei ollut vientiin saakka. Tässä näimme mahdollisuutemme ja veimmekin Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta 34 miljoonaa kiloa perunaa vientipakkaamoille Hollantiin, josta se myytiin Länsi-Afrikkaan Senegaliin ja Norsunluurannikolle. Lisäksi Etelä-Pohjanmaalta sekä muualta Suomesta veimme n. 89 miljoonaa kiloa samanaikaisesti Itä- ja Etelä-Eurooppaan, pääosin Balttiaan, Puolaan, Unkariin ja Italiaan. Pystyimme vastaamaan hyvin ennenkuulumattoman kovaan kysyntään.  

 

Avokadoja Tansaniasta

Vuonna 20122015 Luonnostan emoyhtiö Perunamestarit Oy osallistui ulkomaankauppa- ja kehitysministeriön projektiin, jossa haettiin ratkaisuja Tansanian ruoantuotantoon. Projekti kohdennettiin paikalliseen perunan siementuotantoon, joka oli maasta puuttunut käytännössä kokonaan. Siementuotanto saatiin alulle, ja samalla Luonnosta löysi uuden tuotteen: avokadon. Avokadoa tuotettiin maassa paljon, mutta sen myymiseen ei ollut kulttuuria. Se myytiin halvalla Keniaan tai Etelä-Afrikkaan, jotka myivät sen edelleen Eurooppaan.  

 

 Näimme tässä mahdollisuuden, joka takaisi samalla paikallisille avokadon tuottajille maailmanmarkkinahinnan työstään. Vuonna 2017 sisaryhtiömme Tanzanice Agrofoods perustettiin, kertoo Kuusisto. 

 

Nyttemmin Tanzanicella on tuotantosopimuksia yli 300 tansanialaisen pientilan kanssa. 

 

 Kun hedelmät kypsyvät, sisaryhtiömme keräilytiimi käy keräämässä avokadot tiloilta ja toimittaa ne omille pakkaamoilleen, joissa on palkattua väkeä. Työllä on vaikuttavauutta ympäristöön, sillä yksi sato voi tuoda pientilalle yli 10-kertaisen palkan maan perustulotasoon nähden. Kun työstä saadaan oikea hinta, perheillä on varaa koulutukseen sekä isompaan asuntoon ja autoon. Se on iso muutos heidän elämässään. 

 

 Myös avokadoliiketoiminta rakentui lopulta kovalle jalkatyölle. Aluksi emme tienneet ketään, joka avokadoa ostaa tai myy. Hankimme tuotetuntemusta ja kiersimme Berliinin Fruit Logistica -messuja. Aina kun avokadoa oli esillä, poikkesimme osastolla ja vaihdoimme käyntikortit. Näin kontaktiverkosto alkoi muodostua.

 

Kansainvälistä vihannesten ja hedelmien treidausta

Vaikka avocadon osuus liiketoiminnasta kasvaa, peruna muodostaa silti 8085 prosenttia Luonnosta Finlandin liikevaihdosta.

 

– Peruna on meidän kivijalkamme. Meillä on siinä paras osaaminen ja asiakkaita ympäri Eurooppaa, toteaa Kuusisto.  

 

– Samalla meille on muodostunut uskomattoman laajat verkostot Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa. Asiakkaamme tietävät tämän ja kysyvät usein meiltä, mikäli he tarvitsevat jotain muita hedelmiä tai vihanneksia. Yksi asiakas otti meihin yhteyttä, kun kotimainen Rubinola-omenalajike oli loppu. Soittelin tunnin aikana kolme puhelua ja olemme sen jälkeen tehneet kauppaa ruotsalaisella omenalla.

 

 Viime perjantaina sama asiakas kertoi, että kaupat pääkaupunkiseudulla haluaisivat ostaa syöntikypsää mangoa. Kävimme speksit läpi, tilaus saapuu tiistaina ja sunnuntaina Helsingissä jaetaan kauppoihin syöntikypsää mangoa. Asia järjestyi miltei viikossa.

 

– Teimme myös juuri ensi syksylle sipsisopimuksen Liettuasta Italiaan. Italialainen sipsivalmistaja halusi ostaa perunaa sellaiseen hintaa, että se ei kelvannut keskieurooppalaisille tuottajille. Otimme yhteyttä liettualaiseen tuottajaan, jolle hinta oli hyvä. Näin syntyi 1,3 miljoonan kilon sopimus Veronan ja Milanon välimaastoon. Italialaiset saivat perunansa ja liettualaiset viljelijät tuotantonsa myytyä. Kaikki voittivat. Olemme verkostojemme kanssa yhä useammin tällaisessa tiedon välittäjän roolissa, kertoo Kuusisto.

 

Uusia globaaleja avauksia

Luonnosta Finland perusti syyskuussa 2020 Alankomaihin tytäryhtiön, Luonnosta Hollandin. Yhtiön toimitusjohtajaksi ja osaomistajaksi valikoitui Heero Gramsma, jolla oli 25 vuoden kokemus alalta Hollannista ja huikea verkosto Euroopassa. 

 

– Hän tuntee asiakkaat Belgiassa, Saksassa, Hollannissa sekä tekee paraikaa myös portugaliin kauppaa. Hän on myös tehnyt kauppaa globaalien jättiläisten McCain Foodsin ja Peka Kroefin kanssa, joille olemme itsekin yrittäneet saada kauppaa. Kun Heero tuli kuvioihin, meni muutama viikko ja meidät hyväksyttiin tavarantoimittajaksi, sanoo Kuusisto. 

 

– Seuraavaksi panostamme Keniaan ja Kolumbiaan sesonkiluontoisen avokadon hankintamaina. Kun Tansanian satokausi on maaliskuusta elokuuhun, Kolumbiassa se on elokuusta tammikuulle. Haluamme pystyä vastaamaan avokadojen kysyntään globaalisti ympäri vuoden. Se on meille olennainen juttu jo ihan asiakaspalvelun näkökulmasta.

 

Koronasta huolimatta voittoa

Koronaviruksen myötä perunan, vihannesten ja hedelmien virrat eivät pysähtyneet, mutta ne muuttuivat radikaalisti. Tällaisella on luonnollisesti suuria vaikutuksia yritykseen, joka elää näiden liikuttelusta rajojen yli. 

 

– Korona on vaikuttanut elintarvikepuolella kulutuskäyttäytymiseen voimakkaasti. Ravintolat ovat kiinni ja kaupoissakin ihmiset kuluttavat eri tavalla. Tavaravirrat rajojen yli olivat jatkuvia ennen koronaa. Nyt alkuperämaata katsotaan tarkemmin myös vihanneksissa. Meillä on esimerkiksi ravintola-alasta eläviä vakioasiakkaita, jotka eivät ole koronan alkamisen jälkeen ostaneet, vaikka sitä ennen asiakkuus on jatkunut vuosikymmeniä, Kuusisto kertoo. 

 

– Vuoden 2019 8,4 miljoonan euron liikevaihdosta tultiin viime vuonna 5,8 miljoonaan euroon. Tämän vuoden liikevaihto sijoittunee 56 miljoonan euron välille, josta koronan voi arvioida vieneen noin 23 miljoonaa. Teemme kuitenkin edelleen liikevoittoa, joten elämä jatkuu. 

 

– Kun korona joskus hellittää, olemme valmiina. Olemme Euroopassa erinomaisessa iskussa hollantilaisen tytäryhtiömme myötä, sanoo Kuusisto.


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!